https://www.facebook.com/Assisteo.VA

Regulamin sklepu internetowego – uwaga na zmiany w 2021


Dokładnie 1 stycznia 2021 roku w życie wchodzą nowe przepisy dotyczące w szczególności sprzedaży internetowej. Przepisy te miały obowiązywać już od czerwca 2020 roku, jednak termin ten został przesunięty z uwagi na pandemię koronawirusa. Wybija już ostatni dzwonek na wprowadzenie zmian, a są one istotne. Czy Twój regulamin sklepu internetowego spełnia wymogi? Zapraszam do lektury wpisu.

Regulamin sklepu internetowego 2021 – co się zmienia?

Nowe przepisy rozszerzają uprawnienia konsumenckie na część przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Przedsiębiorca, który dokonuje zakupu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej:

  • zyskuje prawo do odstąpienia od umowy (zwrotu towaru) w terminie 14 dni od dostarczenia towaru,
  • ma możliwość składania reklamacji na podstawie rękojmi tak jak konsument,
  • dotyczą go przepisy ochronne w zakresie klauzul niedozwolonych.

Taki przedsiębiorca musi jednak spełnić łącznie dwa warunki:

  1. przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą,
  2. umowa sprzedaży jest związana z jego działalnością gospodarczą, jednak nie posiada ona dla niego zawodowego charakteru wynikającego w szczególności z przedmiotu działalności wykonywanej przez tego przedsiębiorcę.

No dobrze, prawniczy żargon na bok – co to właściwie oznacza?

Posłużmy się przykładem – jeżeli szewc, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą chciałby odremontować swój zakład i kupi w tym celu puszki farby, to będzie mógł skorzystać z prawa odstąpienia od umowy jak konsument, a także, na podstawie rękojmi będzie mógł reklamować farbę, jeżeli okaże się wadliwa. Zakup tej farby jest związany z działalnością szewca (farba będzie wykorzystana w zakładzie), jednak nie ma on dla niego zawodowego charakteru.

Jeżeli jednak ten sam szewc kupi narzędzia służące mu do naprawy butów, to ten zakup już będzie miał dla niego zawodowy charakter i w tym przypadku szewc nie będzie mógł korzystać z uprawnień, o których wspomnieliśmy powyżej.

Jak zweryfikować czy zakup w sklepie internetowym miał zawodowy charakter?

Przepisy wskazują, że zawodowy charakter powinien wynikać w szczególności z przedmiotu działalności wykonywanej przez tego przedsiębiorcę. Najłatwiej tę kwestię można zweryfikować w oparciu o informacje z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jeżeli zakup nie wiąże się z działalnością przedsiębiorcy wykonywaną zgodnie z jego kodami PKD, to transakcja nie ma zawodowego charakteru. W tym miejscu należy jednak zwrócić uwagę na zwrot „w szczególności” – oznacza to, że przedsiębiorca będzie mógł próbować w inny sposób udowodnić zawodowy charakter zakupu, jednak ciężar dowodu będzie spoczywał na tym przedsiębiorcy. Innymi słowy, jeżeli umowa sprzedaży nie pokrywa się z kodami PKD, to kupujący przedsiębiorca będzie musiał w inny sposób udowodnić, że przysługują mu uprawnienia wprowadzone nowymi przepisami.

Od kiedy regulamin sklepu internetowego powinien być zgodny z nowymi przepisami?

Przepisy wchodzą w życie równo 1 stycznia 2021 roku. Oznacza to, że mają zastosowanie do umów, które zostały zawarte od 1 stycznia 2021 roku. Wszystkie wcześniej zawarte umowy podlegają poprzednim regulacjom, na podstawie których żaden przedsiębiorca nie ma m.in. prawa do zwrotu towaru i możliwe jest wyłączenie składania reklamacji przez wszystkich kupujących przedsiębiorców.

Na marginesie – sprzedawca dotychczas mógł wyłączyć możliwość składania reklamacji (na podstawie rękojmi za wady) przez wszystkich przedsiębiorców. Była to decyzja biznesowa każdego sprzedawcy i wystarczyło w tym celu zawrzeć odpowiednie zapisy w regulaminie. Od Nowego Roku takie regulacje nie powinny mieć zastosowania wobec przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, dla których zakup nie ma zawodowego charakteru.

Jakie działania należy podjąć?

W pierwszej kolejności należy przeprowadzić audyt regulaminu sklepu i usunąć lub zmodyfikować zapisy, które będą niezgodne z nowymi przepisami. Przykładowo – zapisy dotyczące możliwości odstąpienia od umowy w terminie 14 dni powinny być skonstruowane w taki sposób, aby dotyczyły nie tylko konsumentów, ale również przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, dla których zakup nie ma zawodowego charakteru.

Ponadto, należy zastanowić się, jakie przyjąć procedury weryfikacji. Poniżej podaję kilka rozwiązań:

  1. samodzielne sprawdzanie każdej reklamacji/zwrotu z kodami PKD klienta w celu ustalenia, czy zakup miał dla niego zawodowy charakter. Rozwiązanie to może być jednak bardzo pracochłonne i po prostu uciążliwe,
  2. wprowadzenie checkboxa podczas finalizacji zamówienia w sklepie. Za pomocą takiego checkboxa klient (przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą) zaznacza, czy zakup ma dla niego zawodowy charakter. To rozwiązanie ma również pewne minusy. Gdy checkboxów zbyt dużo, np. w przypadku, gdy przy składaniu zamówienia klient może zapisać się na newsletter czy założyć konto, to zgody w nich wyrażane przestają być jasne i czytelne dla klienta. Dodatkowo klient może zaznaczyć checkboxy, a potem twierdzić, że się pomylił, spieszył lub myślał, że musi odhaczyć wszystkie, co spowoduje, że sprzedawca wraca do punktu 1 – musi sam podjąć się weryfikacji zawodowego charakteru transakcji,
  3. wprowadzenie stosownych adnotacji w formularzach reklamacji i zwrotu. To rozwiązanie zakłada, że w formularzach znalazłoby się oświadczenie, za pomocą którego klient wskazywałby, że zakup miał, bądź nie miał dla niego zawodowego charakteru.

Każdy sprzedawca powinien przeanalizować, które rozwiązanie jest dla niego najbardziej optymalne. W przypadku wątpliwości napisz do nas, pomożemy w podjęciu decyzji. 😊

Konsekwencje niedostosowania regulaminu sklepu do nowych przepisów

W przypadku niedostosowania treści regulaminu i procedur w sklepie internetowym do nowych przepisów, powstanie ryzyko nałożenia kary przez UOKiK. Kara może zostać nałożona w konsekwencji ewentualnego sporu z klientem czy zgłoszenia, że sprzedawca stosuje w regulaminie klauzule niedozwolone.

Kary pieniężne mogą sięgać do 10% obrotu, jaki sprzedawca osiągnął w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Dodatkowo dochodzą koszty sądowe, koszty publikacji orzeczenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz ewentualne koszty za każdy dzień opóźnienia w wykonaniu kary (sięgające do 10.000 euro za każdy dzień opóźnienia).

Pewnie nie wszyscy sprzedawcy mają świadomość, że istnieją stowarzyszenia, które utrzymują się z tego, że zgłaszają do UOKiK sklepy posiadające klauzule niedozwolone w regulaminach. Upraszczając – takie stowarzyszenia masowo sprawdzają regulaminy sklepów internetowych, wszczynają postępowania, a ich „zarobkiem” są koszty sądowe zasądzone od sprzedawców. Należy spodziewać się ich wzmożonej aktywności od 1 stycznia 2021 roku.

Jeżeli chcesz uchronić się przed opisanymi wyżej konsekwencjami, nie jesteś pewien czy prawidłowo wprowadziłeś zmiany bądź chciałbyś sprawdzić czy Twój regulamin spełnia wymogi prawne, to skontaktuj się z nami. Przeprowadzimy kompleksowy audyt Twojego regulaminu i wskażemy, w jaki sposób wprowadzić zmiany w przypadku Twojego dokumentu.

Regulamin sklepu internetowego – audyt obejmuje:

– weryfikację zgodności dokumentu z przepisami ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną,

– weryfikację zgodności regulaminu z zawartością sklepu (rodzajem sprzedawanych produktów, funkcjonalnościami),

– sprawdzenie treści regulaminu pod kątem występowania w nim klauzul niedozwolonych,

– rekomendacje dotyczące poprawy nieprawidłowości,

– propozycje wprowadzenia zapisów zgodnych z nowymi przepisami.

W razie wszelkich pytań jesteśmy do dyspozycji i profesjonalnie przeprowadzimy Cię przez nowe regulacje. Możesz skontaktować się z nami tutaj.