Lejek sprzedażowy ilustruje cały proces zakupowy klienta od momentu zainteresowania marką po finalizację zakupu. Jest to pewnego rodzaju wirtualna ścieżka, którą podąża klient. Dzięki temu narzędziu przedsiębiorstwo może z powodzeniem osiągnąć zaplanowane cele sprzedażowe, bo ma większą świadomość oraz wiedzę na temat decyzji i zachowań konsumentów.
Znane są lejki mniej i bardziej rozbudowane. W głównej mierze jego konstrukcja zależy od rodzaju firmy i charakteru prowadzonej działalności sprzedażowej.
Standardowy model lejka sprzedażowego składa się z 4 etapów.
- Pierwszym z nich jest ZDOBYCIE UWAGI KLIENTA. Jest to najważniejszy etap, ponieważ napędza cały proces i to od niego zależy, czy przebiegnie on pomyślnie. W tym miejscu trzeba zainteresować klienta naszą usługą czy produktem. Działania, które mogą w tym pomóc to na pewno: aktywność w mediach społecznościowych, wpisy na blogu, zdjęcia, filmiki, podcasty, książki, szeroko rozumiane SEO, newslettery – ogólnie zbudowanie widoczności w sieci. Jednym słowem – wszystko to, dzięki czemu klient dowie się o nas, o naszej firmie, o naszych usługach czy produktach.
Pamiętaj, że ten etap to czas, który mamy wykorzystać na zainteresowanie konsumenta, zbudowanie świadomości marki – nie powinniśmy zaczynać działań sprzedażowych. - Drugi etap to BUDOWANIE ZAINTERESOWANIA. W tym miejscu mamy już uwagę potencjalnych klientów, więc teraz czas, by wzbudzić ich zainteresowanie tak, aby zostali z nami na dłużej. Na tym etapie najprawdopodobniej konsument będzie chciał dowiedzieć się jak najwięcej o naszej firmie i produktach/usługach jakie oferujemy. To idealny czas na wezwanie do działania (CTA), czyli bodziec do wejścia w interakcję z firmą. Do tego możemy wykorzystać: różnego rodzaju ankiety, quizy, darmowe próbki, poradniki do pobrania, ciekawe linki, czy chociażby wprowadzenie zakładki Q&A.
- Trzeci etap to KLASYFIKACJA LEADÓW. To jest idealny moment, by utwierdzić klienta w przekonaniu, że to co mu oferujemy pokrywa się z tym, czego w danej chwili potrzebuje. Należy go przekonać (oczywiście nienachalnie!) i dostosować ofertę do jego preferencji. Sposoby, które mogą się okazać pomocne na tym etapie to przede wszystkim spersonalizowana oferta; pozytywne opinie osób, które skorzystały, bądź stale korzystają z naszego produktu/usługi; recenzje produktów/usług; bony zakupowe.
- Ostatni etap w tym modelu to SPRZEDAŻ I DZIAŁANIA POSPRZEDAŻOWE. Naszym celem na tym etapie jest to, by klient był w pełni usatysfakcjonowany z dokonanych przez niego zakupów. Ważne, by przypilnować wszystkich szczegółów zamówienia na przykład o prawidłowym skompletowaniu zamówienia bądź szybkiej wysyłce. Trzeba pamiętać, że na samej sprzedaży nie kończy się nasze zadanie. Jeśli chcemy, by klient do nas wrócił, musimy dbać o relacje z nim. Na tym etapie warto na przykład wysłać spersonalizowane podziękowanie za zakup i zaprosić do ponownego skorzystania z oferty bądź podarować kod rabatowy na kolejne zakupy.
Korzystanie z lejka sprzedażowego pomaga uporządkować nam cały proces sprzedaży, dzięki czemu zmniejszamy ryzyko popadnięcia w chaos. Staranne i precyzyjne działania na każdym etapie nie tylko pozwalają dotrzeć do konkretnej grupy klientów, ale również przyczyniają się do wzrostu sprzedaży.
Zachęcamy do odwiedzenia nas na naszym Facebooku:
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie są sposoby na doskonałą obsługę klienta, koniecznie przeczytaj nasz ostatni wpis na blogu: https://assisteo.pl/sposoby-na-doskonala-obsluge-klienta/.